VALL DE ZANSKAR (en bicicleta)

<ruta i mapa al final>

LADAKH (Vall de Zanskar).

El més bonic d’aquest viatge és el contrast de cultures. Del Manali hindú ens endinsem a la vall de Zanskar i el budisme. Després la zona Kargil islàmica per tornar al budisme a Leh.

Els paisatges són espectaculars. En total fem tres colls de més de 4.500m pedalant i el Shingu-La Pass de 5.090m. caminant al costat de mules que carretegen les nostres bicicletes.

Les muntanyes són meravelloses i amb totes les formes i colors (segons la llum i el moment del dia) imaginables.

Ara miro enrere i em sembla com si el temps hagués volat. I com si en el fons res hagués estat tan dur. Es curiós, com la memòria es queda amb els millors records.

El nostre diari de viatge comença a Manali i de nou amb una bicicleta perduda. Després de força gestions i trucades finalment decidim llogar-ne una i començar la ruta. Més o menys amb el material que portem entre tots pensem que ens podrem apanyar.

Equipats amb els sacs de dormir, tenda, fogonets… ens hem comprat unes tasses per esmorzar de l’Epi i el Blas… Tenim tot el necessari! No poden faltar unes polseres de la sort, una guirlanda de flors per les bicis i encens per beneir-les.

Mica en mica entrem en el país, el seu esperit i costums, i el més important, anem deixant la nostra mentalitat occidental estressada cada cop mes lluny. Les muntanyes (aquí ja són impressionats, i només estem a 2.000 m. pujarem fins a 5.000), els rius, la gent, el deliciós menjar especiat, el masala tea, el sol, la pluja i els estels de ben segur que ens ajudaran!

Sortim eixerits de Manali amb unes ganes de pedalar… El primer que fem és travessar el Rohtang Pass de 3975 m. La carretera està feta caldo, amb esllavissades i tota plena de camions i cotxes fent cua, tot enfangat… passar el port és una odissea… tot i que veient tot el que ens vam trobar després ara ho recordo com a quelcom la mar de divertit!

Pedalem un dia més fins arribar a Darcha, on hem de llogar cavalls per creuar el Shingu La Pass (5.090m). Fem la ruta amb pluja i neu fins arribar, 3 o 4 dies després, a la vall de Zanskar.

A l’altre costat hem deixat els poblats indús i ara entrem de pet al budisme que ens acompanya força dies

Els camins són difícils de pedalar. Pedra i més pedra, corriols per precipicis, pujades i baixades sense parar, rius… Arrosseguem les bicis amb les alforges durant dos dies mes, posant-hi totes les forces. I quan dic totes… vull dir TOTES.

Per sort, la vall és preciosa.

Mengem i dormim a les cases i monestirs que anem trobant i alguns dies acampem. Hi ha anècdotes divertides. L’altre dia, a una casa on vam dormir, vaig demanar un te a les 6 de la tarda i em van dir que si volia llet havia d’esperar a que tornés la vaca del prat per munyir-la. Els nens, pels camins, et saluden i et regalen floretes dels prats.

Anecdòtic i gratificant va ser el trobar a Padum un hotelet amb aigua calenta i connexió a internet. Avui és un dia festiu i tothom està al carrer, això si… el pollastre s’ha acabat!!!

Les condicions de vida d’aquesta gent són tan dures… Es passen molts mesos aïllats totalment del món per la neu. Durant els mesos d’estiu aprofiten per recollir provisions per la resta de l’any.

Després d’atravessar el Pensi La de 4400 m, tot deixant el glaciar a la dreta, anem deixant enrere els pobles i estupes budistes per endinsar-nos cap a les poblacions musulmanes frontereres amb el Pakistan, com Kargil.

Poc després, progressivament tornem cap el budisme (Lamayur, Alchi,…) fins arribar a Leh.

ITINERARI

carte-inde-zanskar

MANALI- MARCHI – ROHTANG (3975) – KEYTONG -DARCHA – PALAMO – ZANSKAR SUMDO -CHUMIK NAKPO -SHINGO LA (5090) – LATANG SUMDO – KARGIAK – TABLE – PURNE – PHUKTAL GOMBA – DORZONG – ICHAR – PADUM – AGCHO – PENSI LA (4400) – RANGDUM GOMPA – PANIKHAR – KARGIL – LAMAYUR – ALCHI – LEH

2 thoughts on “VALL DE ZANSKAR (en bicicleta)

• de bien seguro que gracias o por culpa de las comunicaciones habrán habido cambios desde el 2012 que fui, y también los vas a percibir tu en estos 4 años. Envidia sana me da, el que vayas por aquellas tierras. Buen viaje !!!!